Experiencing history through museum and traditional house lessons is a powerful way to enhance students' education by providing real-life context to subject matter knowledge, culture, patriotism, and aesthetic appreciation. These lessons are particularly beneficial for high schools line near museums and traditional houses. By using analytical research methods, document synthesis, pedagogical experimentation, and mathematical-statistical methods, this article analyzes the concept of historical lessons at museums and traditional houses, as well as ways to organize these lessons effectively when teaching history. Ultimately, the article proposes measures to organize history lessons at museums and traditional houses in Thai Nguyen province. The results of this research show that organizing lessons at museums and traditional houses is crucial for teaching history effectively and that the various forms and measures of organizing these lessons have brought great success in the development of student capacity and the overall quality of subject teaching in high schools today.Tổ chức bài học tại bảo tàng, nhà truyền thống là hình thức dạy học gắn bài học với đời sống, có tác dụng nâng cao hiểu biết về kiến thức môn học, về văn hóa - giáo dục, lòng yêu quê hương, đất nước, óc thẩm mĩ cho học sinh. Bài học tại bảo tàng, nhà truyền thống chủ yếu được tiến hành cho các trường trung học phổ thông có khoảng cách địa lý gần với bảo tàng, nhà truyền thống. Thông qua việc sử dụng phương pháp nghiên cứu phân tích, tổng hợp các tài liệu, phương pháp thực nghiệm sư phạm, phương pháp thống kê toán học, bài viết phân tích quan niệm bài học lịch sử tại bảo tàng, nhà truyền thống, hình thức tổ chức bài học tại bảo tàng, nhà truyền thống trong dạy học lịch sử. Từ đó, bài viết tập trung đề xuất những biện pháp tổ chức bài học lịch sử tại bảo tàng, nhà truyền thống tỉnh Thái Nguyên. Kết quả nghiên cứu của bài viết cho thấy việc tổ chức bài học, nhà truyền thống có ý nghĩa quan trọng đối với dạy học lịch sử, các hình thức, biện pháp tổ chức bài học đã đem lại hiệu quả dạy học theo hướng phát triển năng lực học sinh, góp phần nâng cao chất lượng dạy học bộ môn ở trường phổ thông hiện nay.