In this paper, the P&O algorithm in the technique of controlling maximum powerpoint trackers applied in inverters to obtain the maximum power generated from the solarsystem is presented. Solar panels have non-linear voltage and current characteristics that dependon temperature and irradiance reaching PV panels and PV arrays have a unique point of beingable to generate power maximum at each time point. The characteristics of solar radiationreaching the photovoltaic system are not stable at sunny times of the day, it is often changed byother factors such as partial cloud cover, total cloud cover or intensity, radiation varies by hour,by day and by season. As a result, the conversion of photovoltaic energy into electricity of PVpanels will be changed. The power generated by the PV system is unstable, leading to lowconversion efficiency. The application of algorithms in MPPT control technique to find thepoint that can generate the maximum power at any time in order to maximize the power receivedfrom the solar system. This paper will present simulation results to prove the correctness of theproposed method.Ô tô lai điện đang chứng tỏ được ưu điểm về tiết kiệm nhiên liệu và thân thiện vớimôi trường, để nâng cao ưu điểm này ô tô lai điện cần có một chiến lượt tối ưu hóa và quản lýnăng lượng hiệu quả. Nghiên cứu này trình bày phương pháp áp dụng và triển khai chiến lượcquản lý năng lượng ô tô lai điện kiểu song song dựa trên giải thuật quy hoạch động. Giải thuậtđược triển khai mô phỏng đánh giá thông qua việc áp dụng chu trình lái thử trong đô thị (USSD)của cơ quan Bảo vệ Môi trường Hoa kỳ (EPA) trên phần mềm Matlab. Kết quả mô phỏng thểhiện hiệu suất tiết kiệm nhiên liệu trên chu trình thử tương ứng với mỗi trạng thái nạp khácnhau của pin.