Education management of life skills to cope with climate change and calamity disaster prevention for the sustainable development of ethnic minority students at ethnic minorities boarding high schools in the Northwestern region is conducted mainly through integrating the content of life skills education in response to climate change and preventing natural disasters for ethnic minority students into teaching basic subjects, through extra-curricular educational activities, through Extracurricular activities, labor and collective activities. Education on life skills to respond to climate change and disaster prevention for the sustainable development of ethnic minority students in recent years has just stopped at the implementation of the documents of Ministry of Education and Training (MOET), Departments of Education and Training (DOET). Some ethnic minority boarding high schools have not been proactive in developing a plan to implement the task of educating life skills to cope with climate change and prevent natural disasters for the sustainable development of ethnic minorities students, not well directed education forces in schools and diverse forms of life skills education to respond to climate change and disaster prevention for the sustainable development of ethnic minorities students. Through the in-depth analysis of research results in the period of 2013-2019, the author of this paper has presented a system of effective management solutions for education of life skills to cope with climate change and avoid natural disasters for the sustainable development of ethnic minority students in ethnic minorities boarding high schools in the Northwest region in the current period.Quản lý giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai vì sự phát triển bền vững cho học sinh dân tộc thiểu số ở các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học phổ thông khu vực Tây Bắc được tiến hành chủ yếu qua việc lồng ghép nội dung giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai cho học sinh dân tộc thiểu số vào dạy học các môn cơ bản, thông qua hoạt động giáo dục ngoài giờ lên lớp, thông qua hoạt động ngoại khóa, lao động và sinh hoạt tập thể. Hoạt động giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai vì sự phát triển bền vững cho học sinh dân tộc thiểu số trong những năm qua mới chỉ dừng lại ở việc triển khai theo các văn bản của Bộ Giáo dục và Đào tạo, của Sở Giáo dục và Đào tạo. Một số trường phổ thông dân tộc nội trú trung học phổ thông chưa chủ động xây dựng kế hoạch thực hiện nhiệm vụ giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai vì sự phát triển bền vững cho học sinh dân tộc thiểu số, chưa chỉ đạo tốt các lực lượng giáo dục trong nhà trường và đa dạng các hình thức giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai vì sự phát triển bền vững cho học sinh dân tộc thiểu số. Qua quá trình phân tích sâu sắc các kết quả nghiên cứu trong giai đoạn 2013-2019, tác giả bài báo này đã nêu hệ thống giải pháp quản lý hiệu quả hoạt động giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai vì sự phát triển bền vững cho học sinh dân tộc thiểu số ở các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học phổ thông khu vực Tây Bắc trong giai đoạn hiện nay.