During the Covid-19 pandemic, online assessment is widely used as a form of temporary solution to ensure uninterrupted teaching and learning activities. At the same time, the world education, including Vietnamese education, is rapidly changing in line with the trend of digital transformation and building open educational models. In that common trend, online testing and assessment will become more and more popular. With the purpose of looking back on what has happened as well as forming a basis for planning for the future, this study was conducted through collecting opinions of 685 students who participated in online language testing and assessment held both at class scale and on a large scale in 2021 and 2022. The study's data collection tool was a questionnaire about students' experiences with the pros and cons of online language testing and assessment. Research results show that students at this university had quite positive experiences with the school's online language testing and assessment activities. When comparing the data obtained from students majoring in English and those majoring in other foreign languages, some significant differences in the experiences of the two groups were found. These research results have certain implications for the future implementation and expansion of online language testing and assessment activities.Trong thời kỳ đại dịch Covid-19, kiểm tra đánh giá trực tuyến được ứng dụng rộng rãi như là một hình thức ứng phó tạm thời để đảm bảo hoạt động dạy và học không bị gián đoạn. Đồng thời, nền giáo dục thế giới, trong đó có giáo dục Việt Nam, đang thay đổi nhanh chóng theo xu hướng chuyển đổi số và xây dựng các mô hình giáo dục mở. Trong xu thế chung đó, kiểm tra đánh giá trực tuyến sẽ ngày càng trở nên phổ biến. Với mục đích nhìn lại những gì đã diễn ra cũng như có cơ sở để hoạch định cho tương lai, nghiên cứu này được thực hiện thông qua việc thu thập ý kiến đánh giá của 685 sinh viên ở một trường đại học đã tham gia vào các hoạt động kiểm tra đánh giá ngoại ngữ trực tuyến được tổ chức ở quy mô lớp học và ở diện rộng trong hai năm 2021 và 2022. Công cụ thu thập dữ liệu của nghiên cứu là một bảng câu hỏi về những trải nghiệm của sinh viên với các ưu nhược điểm của hoạt động kiểm tra đánh giá ngoại ngữ trực tuyến. Kết quả nghiên cứu cho thấy sinh viên tại trường đại học này có trải nghiệm khá tích cực với các hoạt động kiểm tra đánh giá ngoại ngữ trực tuyến của Nhà trường. Đặc biệt, dữ liệu từ nghiên cứu cho thấy một số khác biệt đáng kể trong trải nghiệm của đối tượng sinh viên chuyên tiếng Anh và sinh viên chuyên các ngoại ngữ khác. Các kết quả nghiên cứu này có ý nghĩa nhất định với việc triển khai và mở rộng hoạt động kiểm tra đánh giá ngoại ngữ trực tuyến trong tương lai.