Từ việc tìm hiểu các vấn đề về tư vấn, hỗ trợ học sinh đầu cấp tiểu học như khái niệm tư vấn, hỗ trợ, quan điểm về đối tượng được tư vấn, hỗ trợ trong nhà trường, bài viết xem xét thực trạng công tác tư vấn, hỗ trợ học sinh tiểu học ở học môn Tiếng Việt tại một số trường tiểu học trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh, từ đó đề xuất nội dung chính là tư vấn, hỗ trợ học sinh tiểu học sớm học môn Tiếng Việt, trọng tâm là các hoạt động can thiệp, phòng ngừa. Bài báo cũng đề xuất một số phương pháp tư vấn và hỗ trợ như trò chuyện, trực quan, thuyết phục, ...
một số kỹ năng tư vấn và hỗ trợ trẻ học Tiếng Việt như nghe, đặt câu hỏi, phản hồi, hiểu và hướng dẫn. Quan trọng nhất, bài viết đề xuất phương pháp xây dựng kế hoạch tư vấn, hỗ trợ và tích hợp kế hoạch đó vào kế hoạch dạy học, giáo án nhằm đảm bảo bình đẳng trong giáo dục, đáp ứng mục tiêu của Chương trình giáo dục phổ thông năm 2018., Tóm tắt tiếng anh, From exploring the issues of counseling and supporting students at the start of primary education level, such as the concept of counseling and support, views on the subjects being consulted and supported in school, the article examines the current situation of counseling and supporting elementary schoolers in studying Vietnamese Language at a number of primary schools in Ho Chi Minh City, thereby proposing the main content of counseling and supporting for early primary school students in learning Vietnamese Language with the focus on preventive and interventional activities. The article also proposes several consulting and supporting methods such as conversation, visualization, persuasion,...
some skills to advise and support children in learning Vietnamese Language such as listening, asking questions, giving feedback, understanding, and guiding. Most importantly, the article proposes the approach to develop a counseling and supporting plan and integrate that plan into the teaching plan and lesson plan to ensure equality in education, meeting the goals of the General Education program 2018.