Vấn đề ngôn ngữ - giao tiếp là một trong những khiếm khuyết đặc trưng ở trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Bài viết trình bày các kĩ thuật giúp phát triển ngôn ngữ giao tiếp cho trẻ theo sự dẫn dắt của trẻ, tạo cơ hội cho trẻ tham gia giao tiếp, đợi trẻ tham gia hoặc giao tiếp, đáp lại hành vi của trẻ. Từ đó, ứng dụng các kĩ thuật này để giúp trẻ phất triển ngôn ngữ giao tiếp thông qua các hoạt động hàng ngày bằng một số minh họa giúp người đọc dễ hiểu và thực hiện được các kĩ thuật trên cho phù hợp với trẻ. , Tóm tắt tiếng anh, Language and communication are one of the imperfect characteristics of children with autism spectrum disorders. This article outlines the techniques that help develop communication and languages for them, including: Following the children lead, creating opportunities for communication, waiting for the children's engagement or communication, and responding the children's behaviors. The authors then demonstrate to their parents how to apply these techniques to help the children develop their communication and language through daily activities. These demonstrations also help the parents and those who concern to understand how to apply those techniques which are suitable for children.