Bài viết vận dụng khái niệm chronotope của Bakhtin để khảo sát thi pháp kiến tạo không gian và thời gian tự sự trong tiểu thuyết Số đỏ của Vũ Trong Phụng. Xác định chronotope chính trong Số đỏ - đô thị thuộc địa Hà Nội - là sự tồn tại song song, va đập và chồng lấn giữa hai chronotope nhỏ - vỉa hè và phố Tây, với hai ý thức văn hóa đặc trưng cho một nông thôn đang tan rã và một thành thị đang hình thành, chúng tôi khẳng định Số đỏ không đơn thuần chỉ là sự xuất hiện lần đầu tiên của không gian đô thị thuần túy trong tiểu thuyết Việt Nam, mà đúng hơn, là sự xuất hiện lần đầu tiên của một tự sự đô thị thực thụ, trong đó trình bày một ý thức văn hóa hoàn chỉnh về đời sống kiểu đô thị., Tóm tắt tiếng anh, Employing Bakhtin's concept of chronotope, this article examines the narrative construction of settings in the novel Dumb Luck by Vu Trong Phung. Identifying the core chronotope in Dumb Luck - the colonial city of Hanoi - as the juxtaposition, bifurcation and interference between two sub-chronotopes - the sidewalk and the French residence, with cultural behaviors that epitomize a rural world in disintegration and a urban world in emergence, respectively, I suggest that Dumb Luck marks not only the first appearance of a purely urban space in Vietnamese literature, but also the first appearance of a truly urban narrative which presents a comprehensive cultural consciousness of urban life. This narrative structure and cultural consciousness characterize the disturbing transformation and modernization of the Eastern world under the brutal imposition of Western culture in the first half of the 20th century.