Trước bối cảnh cách mạng công nghiệp 4.0 đòi hỏi nâng cao chất lượng đào tạo nhân lực chất lượng cao của giáo dục đại học. Thủ tướng Chính phủ đã phê duyệt Đề án nâng cao năng lực đội ngũ giảng viên, cán bộ quản lý các cơ sở giáo dục đại học đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản toàn diện giáo dục và đào tạo giai đoạn 2019-2030. Trong đó có năng lực phát triển chương trình đào tạo cho giảng viên. Để thực hiện yêu cầu đó đòi hỏi tổ chức bồi dưỡng nâng cao năng lực cho đội ngũ giảng viên. Bài viết đề cập, phân tích vấn đề về cơ sở lý luận bồi dưỡng nâng cao năng lực phát triển chương trình đào tạo cho giảng viên đại học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục, Tóm tắt tiếng anh, In the era of the industrial revolution 4.0, it is required to improve the quality of training for high-qualification human resource of undergraduate education. The Prime Minister has approved the Project to improve the capacity of lecturers and managers of higher education institutions to meet the requirements of fundamental and comprehensive renovation of education and training from 2019-2030, which includes the capacity to develop training programs for lecturers. To fulfill that requirement, it is required to organize training to improve the capability of lecturers. The article mentions and analyzes the problem of theoretical basis for fostering and improving the capacity of developing training programs for university lecturers to meet the requirements of education innovation.