Phim hÍc tp là mÙt trong nhïng ph°¡ng tiÇn d¡y hÍc c§n sí dång ß lÛp hÍc, nÙi dung phim có thà mô t£ diÅn bi¿n quá trình vt lí thñc hay giÛi thiÇu mÙt hiÇn t°ãng nghËch lí ho·c mÙt phát minh trong lËch sí vt lí, mÙt éng dång công nghÇ cça vt lí, do ó, nó h× trã tÑt cho ng°Ýi hÍc trong quá trình gi£i quy¿t v¥n Á. NÙi dung ki¿n théc Lñc h¥p d«n khá trëu t°ãng, vì vy nhóm nghiên céu ã xây dñng, lña chÍn và sí dång phim trong quá trình d¡y hÍc nÙi dung ki¿n théc này. Bài báo trình bày vai trò cça phim hÍc tp, các biÇn pháp sí dång phim hÍc tp nói chung, trong d¡y hÍc ki¿n théc Lñc h¥p d«n nói riêng và nhïng k¿t qu£ thu °ãc trong viÇc bÓi d°áng n ng lñc gi£i quy¿t v¥n Á cça hÍc sinh., Tóm t¯t ti¿ng anh, Learning film is one of the teaching aids used in classes. The content of the film can describe the actual physical process or introduce a paradoxical phenomenon, an invention in the history of physics or a technological application of physics. Therefore, learning film can assist learners in solving problems. Since the content of Gravity is quite abstract, research has developed, selected, and used learning films in the process of teaching this content. The paper presents the role of learning film and the methods of using learning film in general, in teaching Gravity in particular. The paper's results obtained in fostering student's problem-solving competency.