Phát triÃn kù n ng vi¿t ti¿ng Anh hÍc thut là mÙt yêu c§u b¯t buÙc trong ch°¡ng trình ào t¡o cí nhân và th¡c s) ti¿ng Anh. Công trình nh±m nghiên céu méc Ù ng°Ýi hÍc éng dång ki¿n théc ã °ãc hÍc trong 2 ph§n môn Vi¿t và Ph°¡ng pháp nghiên céu khoa hÍc khi vi¿t lun v n th¡c s)
công trình này nghiên céu chÉ ph§n Tóm t¯t. Dña trên lý thuy¿t phân tích thà lo¡i diÅn ngôn, công trình này nghiên céu ·c tr°ng c¥u trúc cça thà lo¡i này. Dï liÇu kh£o sát là 30 ph§n tóm t¯t të 30 lun v n th¡c s) chuyên ngành Ngôn ngï Anh cça mÙt tr°Ýng ¡i hÍc ß ViÇt Nam. K¿t qu£ phân tích cho th¥y, trong sÑ 13 b°Ûc °ãc Á cp trong lý thuy¿t, chÉ có n m nÙi dung xu¥t hiÇn th°Ýng xuyên, bao gÓm Måc ích nghiên céu, K¿t qu£, Ph°¡ng pháp, C¡ sß lý lun, và Ý ngh)a. Bên c¡nh ó, vài tóm t¯t còn Á cp mÙt sÑ nÙi dung không rõ ràng, không có trong các h°Ûng d«n vi¿t tóm t¯t. Công trình nghiên céu là mÙt óng góp Ñi vÛi thñc tiÅn nâng cao ch¥t l°ãng vi¿t báo cáo khoa hÍc b±ng ti¿ng Anh nh° mÙt ngo¡i ngï., Tóm t¯t ti¿ng anh, Developing academic writing skill is always a must in undergraduate and postgraduate programs for English majors. This study explores to what extent the Vietnamese learners of English as a foreign language (EFL) apply the knowledge that they have formally learned in the Writing and the Doing scientific research courses to writing their MA graduation theses
the focus is on the abstract. From the perspective of genre analysis, this study aims to describe the structural features of this genre. Data for the investigation is 30 abstracts bounded in the master theses written in English by Vietnamese learners. The results indicate that, of 13 constituent moves mentioned in the literature, only five are frequent, namely Objectives, Findings, Methods, Theoretical perspective, and Significance. There are also some 'Unclear' materials and a newly found move, namely Design. The study contributes to the practice of writing qualified and appropriate research papers in English as a foreign language.