Bài vi¿t sí dång cách ti¿p cn n ng lñc °ãc Á xu¥t bßi A. Sen (1981). N ng lñc cça gia ình nhp c° có thà bao gÓm r¥t nhiÁu khía c¡nh nh° thu nhp, viÇc làm, giáo dåc, séc khÏe, nhà ß, vÑn v n hóa, vÑn xã hÙi. TrÍng tâm phân tích cça bài vi¿t này là tìm hiÃu sñ £nh h°ßng cça các n ng lñc vÁ giáo dåc cça cha m¹, thu nhp cça gia ình và vÑn v n hóa cça gia ình ¿n viÇc cha m¹ xác Ënh nhu c§u vÁ dËch vå giáo dåc Ñi vÛi tr» em. Bài vi¿t dña trên k¿t qu£ kh£o sát 348 hÙ gia ình nhp c° t¡i ph°Ýng Thun Giao (Thun An) và ph°Ýng Mù Ph°Ûc (B¿n Cát). Nghiên céu cho th¥y n ng lñc cça gia ình nhp c° ã £nh h°ßng ¿n quan iÃm cça cha m¹ trong nhìn nhn nhu c§u vÁ dËch vå giáo dåc Ñi vÛi tr» em, hÙ gia ình có n ng lñc tÑt h¡n thì có nhu c§u cao h¡n và a d¡ng h¡n., Tóm t¯t ti¿ng anh, This article uses the capability approach proposed by Sen (1981). The capability of immigrant family can include a lot of aspects such as income, employment, education, health, housing, cultural capital, social capital. The purpose of this article is to analysis the influence parental education, family's income, family's cultural capital in order to identify the needs of immigration family on education services for children. The research data this article was surveyed from 348 immigration households in Thuan Giao Ward (Thuan An city) and My Phuoc ward (Ben Cat town). The results show capability of the immigrant household has influenced on the parent's point of view in cognized needs to use educational services for children, so, households have better capability, they have higher needs and more diversified.