In the context of globalization and digitalization, improving digital capacity for lecturers has become an urgent requirement. The study was conducted to evaluate the current situation and propose solutions to improve digital competencies for lecturers at Thu Dau Mot University. Survey results according to the JISC Framework show that lecturers have achieved a fairly good level of digital competency in most areas. However, there are still some limitations that need to be overcome. Specifically, lecturers have not really taken advantage of open source software options and have difficulty processing data. Creativity and technological innovation need to be paid more attention. Regarding online collaboration, the use of video conferencing and collaborative work management is still limited. Finally, lecturers have not really proactively familiarized themselves with new technology and taken on new roles to develop digital competencies. Since then, the research team has proposed recommendations such as training in new technologies, open source software, data processing
Encourage participation in innovation projects
Training on effective use of online conferencing and project management tools. At the same time, it is necessary to create an environment that motivates lecturers to actively integrate into the online community and take on new roles to continuously develop digital capabilities and meet the increasing trend of digitalization.Trong bối cảnh toàn cầu hóa và số hóa đang diễn ra mạnh mẽ, việc nâng cao năng lực số cho giảng viên trở thành yêu cầu cấp thiết. Nghiên cứu được thực hiện nhằm đánh giá thực trạng và đề xuất giải pháp cải thiện năng lực số cho đội ngũ giảng viên Trường Đại học Thủ Dầu Một. Kết quả khảo sát theo Khung JISC cho thấy giảng viên đã đạt mức khá tốt về năng lực số trong hầu hết các lĩnh vực. Tuy nhiên, vẫn còn một số hạn chế cần khắc phục. Cụ thể, giảng viên chưa thực sự tận dụng các lựa chọn phần mềm nguồn mở, gặp khó khăn trong xử lý dữ liệu. Khả năng sáng tạo, đổi mới công nghệ cần được chú trọng hơn. Về hợp tác trực tuyến, việc sử dụng hội nghị truyền hình, quản lý công việc cộng tác vẫn còn hạn chế. Cuối cùng, giảng viên chưa thực sự chủ động làm quen với công nghệ mới, đảm nhận vai trò mới để phát triển năng lực số. Từ đó, nhóm nghiên cứu đã đề xuất các khuyến nghị như đào tạo công nghệ mới, phần mềm nguồn mở, xử lý dữ liệu
khuyến khích tham gia các dự án đổi mới sáng tạo
đào tạo sử dụng hiệu quả công cụ hội nghị, quản lý dự án trực tuyến. Đồng thời, cần tạo môi trường thúc đẩy giảng viên tích cực hội nhập cộng đồng trực tuyến, đảm nhận vai trò mới để phát triển năng lực số liên tục, đáp ứng xu hướng số hóa ngày càng cao.