Educating traditional cultural values for Tay ethnic students through Tay folk songs is an important content to contribute to preserving and promoting the national cultural identity and good traditional cultural values of Tay ethnic in Vietnam. In this research, we use interdisciplinary research methods and descriptive methods, text analysis methods, semantic analysis methods... to have comments and assessments to clarify the research problem. From the results of analyzing the educational meaning of communication culture, behavior and education of customs and traditions of the three genres of luon, quan lang and then in Tay folk songs, we find that there are many good values in Tay folk songs which need to be handed down to the younger generation, especially Tay ethnic students. Thereby, we propose some measures to improve the effectiveness of educating traditional cultural values for Tay ethnic students through Tay folk songs.Giáo dục giá trị văn hoá truyền thống cho sinh viên người dân tộc Tày qua dân ca Tày là một nội dung quan trọng nhằm góp phần giữ gìn, phát huy bản sắc văn hoá dân tộc và những giá trị văn hoá truyền thống tốt đẹp của dân tộc Tày ở Việt Nam. Trong nghiên cứu này, chúng tôi sử dụng các phương pháp nghiên cứu tiếp cận liên ngành và các phương pháp miêu tả, thủ pháp phân tích văn bản, thủ pháp phân tích ngữ nghĩa... để có những nhận xét, đánh giá nhằm làm rõ vấn đề nghiên cứu. Từ kết quả phân tích ý nghĩa giáo dục về văn hoá giao tiếp, ứng xử và giáo dục thuần phong mĩ tục của 3 thể loại lượn, quan lang và then trong dân ca Tày, chúng tôi nhận thấy có nhiều giá trị tốt đẹp trong dân ca Tày cần được lưu truyền tới thế hệ trẻ, đặc biệt là sinh viên người dân tộc Tày. Qua đó, chúng tôi đề xuất một số biện pháp nhằm nâng cao hiệu quả giáo dục giá trị văn hoá truyền thống cho sinh viên người dân tộc Tày qua dân ca Tày.