Collaborative learning has been applied in the educational setting and has shown that it not only offers advantages but also poses some challenges. The study aimed to examine legal English major students’ viewpoints of collaborative learning in group work presentations concerning its benefits and challenges. The study involved in 81 participants from the K46 and K47 courses at Hanoi Law University during the first term of the 2023-2024 academic year. The study employed a descriptive, quantitative approach with a five-point Likert scale survey, which was constructed by the researchers. The results revealed that collaborative learning offered many benefits, such as improved teamwork, communicative and interactive skills, shared knowledge and enriched understanding, developed critical thinking and problem-solving, and better adaptability to future workplaces. Regarding the challenges, participants reported some typical problems, namely unequal participation and contribution among team members, responsibility concerns, communication difficulties, different personality traits, and learning habits. The study would benefit school administrators, legal English lecturers, students, and those who are interested in collaborative learning at the tertiary level.Học tập hợp tác được áp dụng trong môi trường giáo dục cho thấy rằng học tập hợp tác không chỉ mang lại lợi ích mà còn có một số trở ngại nhất định. Mục đích của nghiên cứu này nhằm tìm hiểu quan điểm của sinh viên chuyên ngành tiếng Anh pháp lý về lợi ích và khó khăn của học tập hợp tác trong thuyết trình nhóm. Nghiên cứu có sự tham gia của 81 sinh viên chuyên ngành tiếng Anh pháp lý khóa K46 và K47 tại trường Đại học Luật Hà Nội trong học kỳ 1 của năm học 2023-2024. Nghiên cứu áp dụng phương pháp tiếp cận mô tả, định lượng sử dụng bảng câu hỏi thang đo Likert năm cấp độ. Kết quả cho thấy rằng học tập hợp tác mang lại nhiều lợi ích như cải thiện tinh thần hợp tác, kỹ năng giao tiếp và tương tác, chia sẻ kiến thức và hiểu biết sâu sắc hơn, phát triển kỹ năng tư duy phản biện và giải quyết vấn đề, cải thiện khả năng thích ứng với vị trí công việc trong tương lai. Đối với những khó khăn, sinh viên cho biết một số vấn đề điển hình như sự tham gia và đóng góp không đồng đều giữa các thành viên trong nhóm, sự lo ngại về trách nhiệm, trở ngại trong giao tiếp, đặc điểm tính cách và thói quen học tập khác nhau. Nghiên cứu này sẽ mang lại lợi ích cho các nhà quản lý trường học, giảng viên tiếng Anh pháp lý, sinh viên và những người quan tâm đến việc học tập hợp tác ở cấp độ giáo dục đại học.