Battery locomotives are widely used in underground mines. In the past, speed control was usually done by connecting an auxiliary resistor in the armature circuit of the drive motor. This type of motor speed control has many disadvantages. In the last years of the Twentieth Century, DC-chopper based on the thyristors have been widely applied to electric trains in general and mine locomotives in particular. As a result, the efficiency and service life of the mine battery locomotive drive system have been significantly increased. From the beginning of the 21st Century to the present, a series of new power electronic devices have been invented and quickly put into practical application, so that the train control systems have seen a fundamental change in both quantity and quality. This paper presents some results of research, design, and manufacture of a control circuit based on the pulse chopping method using an Insulated Gate Bipolar Transistor (IGBT) for mine battery locomotives.Tàu điện ắc quy được sử dụng rộng rãi trong các mỏ hầm lò. Trước đây điều chỉnh tốc độ tàu thường bằng mắc điện trở phụ trong mạch phần ứng của động cơ dẫn động. Phương pháp điều chỉnh bằng điện trở phụ có nhiều nhược điểm. Vào những năm cuối của thế kỷ XX, các mạch điện băm xung áp một chiều sử dụng thyristor đã được ứng dụng rộng rãi trong tàu điện nói chung và tàu điện ắc quy mỏ nói riêng. Nhờ đó, hiệu suất và tuổi thọ của hệ thống truyền động tàu điện ắc quy mỏ đã tăng lên đáng kể. Từ đầu thế kỷ XXI đến nay, một loạt các linh kiện điện tử công suất mới được phát minh và nhanh chóng đưa vào ứng dụng thực tế nên hệ thống điều khiển tàu điện trên thế giới đã có sự thay đổi cơ bản cả về lượng và chất. Bài báo trình bày kết quả nghiên cứu thiết kế, chế tạo mạch điều khiển theo phương pháp băm xung sử dụng transistor có cực điều khiển cách ly (Insulated Gate Bipolar Transistor) (IGBT) dùng cho tàu điện ắc quy mỏ.