In recent years, incidents related to collisions at Vietnamese seaports in general and Hai Phong seaport area have occurred more and more frequently. Although it has not caused major human or environmental damage, risk prevention and response work has revealed many weaknesses, especially collision risks at berths. The purpose of this study is to propose a collision control sensor system at Tan Cang Hai Phong international container terminal (TC-HICT). The model applies 2D Lidar technology along with processing blocks for data collection and analysis when ships dock, giving warning signals with lights and sounds. The research results have important implications for ship operators and contribute significantly to the safety management of berths, helping to provide visual images for monitoring, navigation and determining safe locations for ships entering and leaving ports.Trong những năm gần đây, những sự cố liên quan đến va chạm tại cảng biển Việt Nam nói chung và khu vực cảng biển Hải Phòng ngày càng xảy ra thường xuyên hơn. Mặc dù chưa gây tổn thất lớn về con người và môi trường nhưng công tác phòng ngừa và ứng phó rủi ro bộc lộ nhiều yếu kém, đặc biệt là những rủi ro va chạm tại cầu cảng. Mục đích của nghiên cứu này là đề xuất hệ thống cảm biến kiểm soát va chạm tại bến cảng container quốc tế Tân Cảng Hải Phòng (TC-HICT). Mô hình ứng dụng công nghệ Lidar 2D cùng với các khối xử lý có nhiệm vụ thu thập và phân tích dữ liệu khi tàu cập cảng, đưa ra các tín hiệu cảnh báo bằng đèn và âm thanh. Kết quả nghiên cứu có ý nghĩa quan trọng đối với người điều động tàu và góp phần không nhỏ vào hoạt động quản lý an toàn khu vực cầu cảng, giúp đưa ra những hình ảnh trực quan phục vụ cho việc theo dõi, điều hướng và xác định vị trí an toàn cho tàu ra vào cảng.