In order to make a fundamental change in the management and exploitation of hydraulic works, contributing to ensure water security and replacing the water subsidies’ mechanism lasted ten years. Since 2017, the Vietnamese Government has changed the water prices for irrigation products and services after the irrigation fee not mentioned in the list per Law on Fees and Charges. The Law on Hydraulic Works passed by the National Assembly on June 19, 2017, has more specific provisions related to the policy on water prices for irrigation products and services, and support for using the public irrigation products and services. This is a progressive policy, expected to be breakthrough, with impacts on many stakeholders at both policy implementers and policy beneficiaries from central and local levels. Although the implementation process has achieved certain results, besides that, there are still some difficulties and obstacles that need to be solved. On June 19, 2023, the National Assembly promulgated the National Assembly promulgated the Amended Law on Prices, that will come into effect on July 1, 2024, in which, has provisions relating to the competence to decide on specific prices of the water prices for irrigation products and services. Assessment of the current situation and lessons learned in the world are necessary to propose solutions to effectively implement the water prices policy for irrigation products and services in the coming time. This article does not holistic evaluation, it is only focuses on some major difficulties and inadequacies in the implementation of policyNhằm tạo sự thay đổi căn bản trong công tác quản lý, khai thác công trình thủy lợi, góp phần bảo đảm an ninh nguồn nước và thay thế cho cơ chế thủy lợi phí đã kéo dài hàng chục năm nay, trong đó chính sách hỗ trợ đã được thực hiện từ năm 2008 trở lại đây. Từ năm 2017, Nhà nước đã chuyển đổi sang theo chính sách giá sản phẩm, dịch vụ thủy lợi sau khi thủy lợi phí không còn trong danh mục phí, lệ phí theo quy định của Luật Phí và lệ phí. Luật Thủy lợi được Quốc hội thông qua ngày 19/6/2017 đã quy định cụ thể hơn các nội dung liên quan đến chính sách giá sản phẩm, dịch vụ thủy lợi và hỗ trợ tiền sử dụng sản phẩm, dịch vụ công ích thủy lợi. Đây là chính sách mới, kỳ vọng mang tính đột phát, có sự tác động đến nhiều bên liên quan ở cả đối tượng thực thi chính sách và thụ hưởng chính sách từ cấp Trung ương và địa phương. Quá trình triển khai chính sách này, tuy đã đạt được những kết quả nhất định, nhưng bên cạnh đó, đến nay vẫn còn rất nhiều tồn tại, khó khăn, vướng mắc cần tháo gỡ. Ngày 19/6/2023, Quốc hội đã ban hành Luật Giá (sửa đổi), có hiệu lực thi hành kể từ ngày 01/7/2024, trong đó có quy định nội dung về thẩm quyền quyết định giá cụ thể sản phẩm, dịch vụ thủy lợi. Đánh giá thực trạng và nghiên cứu các bài học kinh nghiệm trên thế giới là cần thiết để đề xuất giải pháp thực hiện hiệu quả chính sách giá sản phẩm, dịch vụ thủy lợi trong thời gian tới. Chuyên đề này không đánh giá toàn bộ, mà chỉ tập trung vào một số khó khăn, bất cập lớn trong quá trình thực hiện chính sách