Bài báo này trình bày kết quả tính toán lưu lượng dòng chảy ngày lưu vực sông Lô tính đến trạm thủy văn Vĩnh Tuy, tỉnh Hà Giang sử dụng mô hình phân bố vận tốc theo phương ngang và quan hệ mực nước - lưu lượng. Chuỗi số liệu dòng chảy ngày thời kỳ 2012–2018 được sử dụng để xác định các hệ số của đường quan hệ và giá trị thích hợp của thông số mô hình. Kết quả thể hiện rằng hai phương pháp thể hiện rất tốt giá trị thực đo. Sai số căn quân phương, sai số tuyệt đối trung bình của lưu lượng bằng 10% biên độ lưu lượng ghi nhận tại trạm, hệ số tương quan và Nash-Sufficient lớn hơn 0.78. Sau đó, hai phương pháp được sử dụng để khôi phục lưu lượng dòng chảy từ năm 1972 đến 2012. Các kết quả khôi phục sẽ là nguồn dữ liệu hữu ích cho các nghiên cứu khai thác sử dụng bền vững tài nguyên nước và đánh giá sự biến động của dòng chảy trên lưu vực sông dưới ảnh hưởng của các điều kiện tự nhiên và nhân tạo. Từ khoá Sông Lô, Mô hình phân bố vận tốc theo phương ngang, Quan hệ mực nước - lưu lượngThis paper presents computed results of daily water disc-harge in the Lo river basin at Vinh Tuy station, Ha Giang province by using the cross–sectional velocity distribution model and stage-disc-harge rating curve. Observed daily water depth and water disc-harge in the period f-rom 2012 to 2018 are used to quantitatively determine regression coefficients of the rating curve as well as modeling parameter in the cross–sectional velocity distribution model. The results showed that root mean square error and mean absolute error of water disc-harge are about 10% of observed magnitude of water disc-harge at the station, while correlation and Nash-Sufficient coefficients are greater than 0.87 for the stage – disc-harge rating curve as well as for both calibration and validation of the cross–sectional velocity distribution model. Then, both methods are applied to reconstruct and simulate water disc-harge in the period f-rom 1972 to 2012. These simulated water disc-harge will be useful data sources for studying sustainable exploitation and utilization of water resources as well as assessment of the flow variability in the Lo river basin under influences of natural and artificial conditions. Keywords Lo river, cross–sectional velocity distribution model, Stage-disc-harge rating curve