For Vietnamese enterprises, the knowledge of writing technique of business correspondence in English is becoming essential because business correspondence is always considered as an effective instrument in business communication in strengthening their competitiveness in international market. For this reason, the subject of business correspondence in English has been incorporated into the syllabus of most universities majoring in economics, business as well as linguistics. On the basis of genre theory in general and the Generic Structure Potential (GSP) by Hasan (1989) in particular, this essay will identify and some most commonly-used types of business correspondence and suggest some principles and strategies applied in this type of documents with a view to making the process of teaching this subject more effective.Kỹ năng soạn thảo thư tín thương mại tiếng Anh ngày càng trở nên là nhu cầu bức thiết đối với các doanh nghiệp Việt Nam bởi thư tín tiếng Anh được xem là công cụ giao tiếp hữu hiệu nhằm tăng cường khả năng cạnh tranh của doanh nghiệp trên trường quốc tế. Chính vì lẽ đó mà môn thư tín thương mại tiếng Anh được đưa vào chương trình giảng dạy tại hầu hết các trường đại học thuộc khối kinh tế, kinh doanh và chuyên ngữ ở Việt Nam. Trên cơ sở lý thuyết thể loại và mô hình tiềm năng cấu trúc thể loại của Hasan (1989), bài viết này sẽ khảo sát, nhận diện một số mô hình thể loại thư tín, trên cơ sở đó đúc kết các nguyên tắc, chiến lược viết thư tín thương mại tiếng Anh nhằm nâng cao hiệu quả công tác giảng dạy môn học này.