Sự xuất hiện của logistics ngược trong các doanh nghiệp hàng tiêu dùng có nguyên nhân xuất phát từ lợi ích kinh tế, việc đảm bảo tuân thủ pháp luật môi trường và nhận thức về trách nhiệm trong giải quyết vấn đề logistics ngược. Bài báo đã nghiên cứu và phân tích để cho thấy các yếu tố bao gồm triển khai logistics ngược, áp lực thể chế, cam kết nguồn lực và năng lực công nghệ thông tin có ảnh hưởng đến quy trình logistics ngược trong các doanh nghiệp kinh doanh hàng tiêu dùng.The increasing significance of reverse logistics in consumer goods enterprises is driven by a confluence of factors, including economic benefits, environmental regulations, and corporate social responsibility. This study delved into the key processes of reverse logistics planning, implementation, and control. Drawing on institutional theory, stakeholder theory, resource-based theory, and social development theory, the study examined the influence of institutional pressures, resource commitment, and information technology capacity on the successful implementation of reverse logistics in consumer goods enterprises. By understanding these factors, businesses can optimize their reverse logistics operations and achieve sustainable competitive advantage.