Digital transformation in education is recognized as a top priority in Vietnam, ranking among the ten most critical tasks in the sector (Nam, 2023), with the 2023 goal of fully integrating the educational system into the digital space (Phu, 2022). Expanding the development and implementation of online training courses is a key strategy in this effort, presenting a significant opportunity for online course platforms. This study aims to identify the factors that influence consumers' intentions to purchase online courses, assess the impact of these variables on purchasing behavior, and propose actionable strategies to help online course platforms in Vietnam shape consumer purchase intentions. The study is based on a survey of 153 participants, utilizing a research model adapted from Chen (2023) and Cai (2020).Trong ngành giáo dục, chuyển đổi số được xem là một trong mười nhiệm vụ quan trọng nhất (Nam, 2023). Trong đó, mục tiêu đến năm 2023 là đưa toàn bộ hệ thống giáo dục Việt Nam lên không gian số (phủ, 2022). Bên cạnh đó, tăng cường thực hiện đào tạo và phát triển khóa học trực tuyến là giải pháp và nhiệm vụ quan trọng. Đây là cơ hội phát triển của các nền tảng cung cấp khóa học trực tuyến. Bài báo tiến hành xác định các yếu tố tác động lên ý định mua khóa học trực tuyến, đo lường tác động các biến lên ý định mua khóa học trực tuyến từ đó đề xuất các hàm ý giúp các nền tảng kinh doanh khóa học trực tuyến trong việc hình thành ý định mua hàng của người tiêu dùng Việt Nam thông qua việc tiến hành khảo sát 153 mẫu dựa trên mô hình nghiên cứu đề xuất được kế thừa từ Chen (2023) và Cai (2020).