In recent years, numerous universities have initiated diverse international collaboration programs, encompassing student and faculty exchanges, along with collaborative training initiatives. These endeavors have yielded favorable outcomes for institutions of higher education. Therefore, universities assume a pivotal role as knowledge hubs in cultivating high-caliber human resources for society, and thus should not be overlooked in this process. Nonetheless, certain limitations persist. This article scrutinizes the present state of affairs and proffers remedies to augment the efficacy of internationalization efforts within Vietnamese universities. Additionally, it provides recommendations concerning the internationalization of Vietnamese higher education.Trong những năm gần đây, nhiều cơ sở giáo dục đại học, đã có nhiều chương trình hợp tác quốc tế: trao đổi sinh viên, giảng viên và các chương trình liên kết đào tạo mang lại nhiều kết quả tích cực cho cơ sở giáo dục đại học. Chính vì vậy, các cơ sở giáo dục đại học là trung tâm tri thức có vai trò đào tạo nguồn nhân lực bậc cao cho xã hội không thể đứng ngoài tiến trình này. Tuy nhiên, thực trạng vẫn còn một số hạn chế, bài viết này đã phân tích và từ đó đề xuất một số giải pháp để nâng cao hiệu quả cho quốc tế hóa giáo dục đại học của các cơ sở giáo dục đại học Việt Nam và đề xuất một số nội dung về quốc tế hóa giáo dục đại học của Việt Nam.