Education is recognized as a fundamental human right. Yet, many people throughout the world do not have access to important educational opportunities.Open education,which began in earnest in the late 1960s with the establishment of open universities and gained momentum in the first part of this century through open educational resources and open technologies, is part of a wider effort to democratize education. Designed for access, agency, ownership, participation, and experience, open education has the potential to become a great global equalizer, providing opportunity for people throughout the world to exercise this basic human right. The breakthroughs of open education over the past 15 years have led to a number of studies that underpin education policy development in many countries around the world. Most recently, the European Commission’s Joint Research Center published the results of a project called OpenEd, which provides policymakers a framework for a better understanding of open education, then help them to define what and how to open. Research objective of the article: Find out the problems that are hindering the development of open education system in universities today. Research method: the author uses the method of document research, synthesis, comparison and analysis to find ways to explain the difficulties in the development of open education in universities today. Research results: Research shows that, currently, most universities in Vietnam are facing barriers such as, (1) Barrier of perception
(2) Policy barriers
(3) Economic barriers
(4) Barriers to the inertia of the education system
(5) Barriers of interest
(6) Language and technical barriers. At the end of the article, the study gives suggestions on how to overcome the above barriers and help develop an open education system in universities in Vietnam.Giáo dục được công nhận là một quyền cơ bản của con người. Tuy nhiên, nhiều người trên khắp thế giới không được tiếp cận với các cơ hội giáo dục quan trọng. Giáo dục mở, bắt đầu một cách nghiêm túc vào cuối những năm 1960 với việc thành lập các trường đại học mở và đạt được động lực trong phần đầu của thế kỷ này thông qua các nguồn tài nguyên giáo dục mở và công nghệ mở, là một phần của nỗ lực dân chủ hóa giáo dục. Được thiết kế cho quyền truy cập, quyền đại diện, quyền sở hữu, sự tham gia và trải nghiệm, giáo dục mở có tiềm năng trở thành một công cụ bình đẳng toàn cầu tuyệt vời, tạo cơ hội cho mọi người trên toàn thế giới thực hiện quyền cơ bản này của con người. Gần đây nhất, Trung tâm nghiên cứu phối hợp JRC của Ủy ban Châu Âu công bố kết quả nghiên cứu của dự án mang tên OpenEd, giúp các nhà hoạch định chính sách có một khung tham chiếu để nhận thức đầy đủ hơn về giáo dục mở, từ đó xác định những lĩnh vực cần mở, mở đến đâu và mở như thế nào. Mục tiêu nghiên cứu của bài báo: Tìm ra các vấn đề đang gây cản trở quá trình phát triển hệ thống giáo dục mở trong các trường đại học hiện nay. Phương pháp nghiên cứu: tác giả sử dụng phương pháp nghiên cứu tài liệu, tổng hợp, so sánh, phân tích để tìm cách lí giải những khó khăn trong phát triển giáo dục mở ở các trường đại học hiện nay.