Building and developing the institutional culture within the higher education system is currently a topic of great interest for management levels and society as a whole, particularly in the context of integration, innovation in higher education, and the strong trend towards financial autonomy, not only in private higher education institutions but also in public ones. The intense competition among academic disciplines and educational institutions necessitates each institution to have a development strategy and promote its own brand and the institutional culture with a system of synchronized solutions. Among these solutions, one strategic, effective, and cost-efficient approach is to enhance the quality and professionalism of the working style from the three key components of the institutional culture: lecturers, students, and educational administrators.Xây dựng, phát triển văn hoá nhà trường trong hệ thống giáo dục đại học đang là vấn thu hút sự quan tâm của các cấp quản lý cũng như toàn xã hội, đặc biệt trong bối cảnh hội nhập, đổi mới giáo dục đại học và xu hướng tự chủ tài chính diễn ra mạnh mẽ không chỉ ở hệ thống giáo dục đại học tư mà còn cả ở hệ thống giáo dục đại học công lập. Sự cạnh tranh quyết liệt giữa các ngành học, trường học đòi hỏi mỗi trường phải có chiến lược phát triển, quảng bá thương hiệu, văn hoá cơ sở giáo dục của chính mình với hệ thống các giải pháp đồng bộ, trong đó một giải pháp chiến lược, hữu ích, ít tốn chi phí là nâng cao chất lượng, phong cách làm việc chuyên nghiệp từ chính trục tam giác chủ thể văn hoá nhà trường: giảng viên – sinh viên – nhà quản lý giáo dục.