In the process of managing the development of problem-solving abilities for students in secondary schools, Mathematics plays a significant role. This subject not only helps students develop their computational skills but also enhances logical thinking, reasoning, and problem-solving abilities. However, the management and implementation ofMathematics teaching need to be done in a reasonable and effective manner to ensure the development of problem-solving abilities for students. This article presents the research findings on the current status of managing the development of problem-solving abilities for students in secondary schools in Kim Bang district, Ha Nam province through Mathematics teaching. The survey was conducted in 5 secondary schools in Kim Bang district, Ha Nam province, involving 12 administrators, 46 teachers, and 100 students. The survey examines various issues related to themanagement of the development of problem-solving abilities for students through Mathematics teaching, including objectives, content, forms, methods, assessment, and evaluation of the outcomes of problem-solving abilities for students, as well as factors influencing the current status of managing the development of problem-solving abilities for students in secondary schools in Kim Bang district, Ha Nam province through Mathematics teaching.Trong quá trình quản lý phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh tại các trường trung học cơ sở, môn Toán đóng một vai trò quan trọng. Môn học này không chỉ giúp học sinh phát triển kỹ năng tính toán, mà còn rèn luyện tư duy logic, sự logic và khả năng giải quyết vấn đề. Tuy nhiên, việc quản lý và triển khai dạy học môn Toán cần được thực hiện một cách hợp lý và hiệu quả để đảm bảo phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh. Bài báo trình bày kết quả nghiên cứu thực trạng quản lý phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh tại các trường trung học cơ sở huyện Kim Bảng, tỉnh Hà Nam thông qua dạy học môn toán. Khảo sát được tiến hành trên 05 trường trung học cơ sở trên địa bàn huyện Kim Bảng, Hà Nam với 12 Cán bộ quản lý
46 giáo viên và 100 học sinh. Nội dung khảo sát phân tích các vấn đề liên quan đến quản lý phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh thông qua dạy học môn toán, bao gồm mục tiêu, nội dung, hình thức, phương pháp, kiểm tra và đánh giá kết quả phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh cũng như các yếu tố ảnh hưởng đến thực trạng quản lý phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh tại các trường trung học cơ sở huyện Kim Bảng, tỉnh Hà Nam thông qua dạy học môn Toán.