The current practice of managing moral education for students in primary schools still has many shortcomings and the results of moral education have not been effective in the process of managing and educating students. of elementary school. The reason is that there is a lack of conditions and methods for organizing practical moral education, it is still formal and not closely linked to children’s real life. Therefore, it is necessary to change the form and approach in managing moral education for elementary school students through situations with real contexts to help students perceive and take actions to deal directly with situations in real life. School principals need to provide direction to professional groups in developing ethical education topics through practical situations with real contexts and integrating them into ethics teaching or educational activities. school education. Practical situations with real contexts are the basis for students to naturally express and demonstrate their behavior, helping the moral education process for students effectively meet innovation requirements. Primary schoolmoral education in particular. Therefore, this is also a new approach in moral education activities for elementary school students to meet the goal of moral education for students in schools today.Thực tiễn quản lý giáo dục đạo đức cho học sinh trong các nhà trường tiểu học hiện nay còn nhiều bất cập và kết quả giáo dục đạo đức chưa đáp ứng một cách hiệu quả trong quá trình quản lý và giáo dục đạo đức cho học sinh của nhà trường tiểu học. Nguyên nhân là do còn thiếu các điều kiện và phương thức tổ chức giáo dục đạo đức mang tính thực tiễn, còn mang tính hình thức và chưa gắn nhiều với cuộc sống thực tiễn của các em. Vì vậy, cần thay đổi hình thức và cách tiếp cận trong quản lý giáo dục đạo đức cho học sinh tiểu học thông qua các tình huống có bối cảnh thực để giúp cho học sinh nhận thức và có các hành động ứng xử trực tiếp với các tình huống trong đời sống thực tiễn. Các hiệu trưởng nhà trường cần có chỉ đạo với các tổ chuyên môn trong việc xây dựng các chuyên đề giáo dục đạo đức thông qua tình huống thực tiễn có bối cảnh thực và lồng ghép trong các dạy học môn đạo đức hay các hoạt động giáo dục của nhà trường. Các tình huống thực tiễn có tính bối cảnh thực là cơ sở để học sinh bộc lộ một cách tự nhiên và thể hiện hành vi ứng xử của mình giúp cho quá trình giáo dục đạo đức cho học sinh hiệu quả đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục đạo đức tiểu học nói riêng. Vì vậy đây cũng là một cách tiếp cận mới trong hoạt động giáo dục đạo đức cho học sinh tiểu học nhằm đáp ứng được mục tiêu giáo dục đạo đức cho học sinh trong các nhà trường hiện nay.