To identify the factors associated with knowledge of HIV transmission through sexual intercourse (STI) among male students in Ho Chi Minh City (HCMC). Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted from March 2023 to July 2023 on 283 male students from 36 universities and colleges in HCMC. The study utilized a questionnaire based on the IBBS survey from the Ministry of Health. Results: Health science students demonstrated better knowledge of HIV transmission through STI compared to students from other fields (OR = 1.120
95% CI
p<
0.05). Self-identification of gender, sexual preferences, alcohol use, and drug (substance abuse) did not show any significant relationship with knowledge of HIV transmission through STI (p>
0.05). Students with overall knowledge of HIV transmission scored better in understanding HIV transmission through STI compared to those with insufficient general knowledge (OR = 1.150
95% CI
p<
0.05). Conclusion: There is a statistically significant association (p<
0.05) between the field of study and knowledge of HIV transmission through STI, as well as between general knowledge of HIV transmission and knowledge of HIV transmission through STI. Interventions to enhance student knowledge are necessary to influence attitudes and behaviors, ultimately improving knowledge of HIV transmission through STI and reducing the number of HIV cases among male students in HCMC and Vietnam at large.Xác định các yếu tố liên quan đến kiến thức về lây nhiễm HIV qua quan hệ tình dục (QHTD) của sinh viên nam tại Thành phố Hồ Chí Minh (TPHCM). Phương pháp: Nghiên cứu cắt ngang mô tả, được thực hiện từ tháng 03/2023 đến tháng 07/2023 trên 283 sinh viên nam thuộc 36 trường Đại học, Cao đẳng trên địa bàn TPHCM Sử dụng bộ câu hỏi tham khảo từ bộ câu hỏi IBBS của Bộ Y Tế. Kết quả: Các sinh viên thuộc khối ngành sức khỏe có kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD tốt hơn các sinh viên thuộc các khối ngành khác (OR = 1,120
CI 95%
p<
0,05). Các yếu tố tự nhận mình thuộc giới tính nào, thích QHTD với ai, có sử dụng rượu, ma túy (chất gây nghiên) không có mối liên quan đến kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD (p>
0,05). Các sinh viên có kiến thức chung về lây nhiễm HIV đạt sẽ có kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD tốt hơn các sinh viên có kiến thức chung về lây nhiễm HIV không đạt ( OR = 1,150
CI 95%
p<
0,05). Kết luận: Có mối liên quan có ý nghĩa thống kê (p<
0,05) giữa khối ngành học và kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD, kiến thức chung về lây nhiễm HIV và kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD. Cần có giải pháp tác động vào kiến thức của sinh viên từ đó góp phần tác động vào thái độ và hành vi của sinh viên nam nhằm nâng cao kiến thức về lây nhiễm HIV qua QHTD và giảm thiểu số ca mắc HIV trên sinh viên nam tại TPHCM nói riêng và Việt Nam nói chung.