Educational activities and differentiated teaching have been researched in many different aspects. In the current context of educational innovation, educational activities and differentiated teaching need to continue to be promoted to achieve the goal of developing learner quality and capacity. The article presents a number of theoretical issues, analyzes the current situation, raises the urgency and proposes some directions for educational activities and differentiated teaching in non-public high schools in the Ho Chi Minh City.Hoạt động giáo dục và dạy học phân hóa đã được nghiên cứu ở nhiều phương diện khác nhau. Trong bối cảnh đổi mới giáo dục hiện nay, hoạt động giáo dục và dạy học phân hóa cần tiếp tục được đẩy mạnh, nhằm thực hiện mục tiêu phát triển phẩm chất, năng lực người học. Bài viết trình bày một số vấn đề lý luận, phân tích thực trạng, nêu lên tính cấp thiết và đề xuất một số định hướng về hoạt động giáo dục và dạy học phân hóa ở trường phổ thông ngoài công lập trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh.