Nghiên cứu khoa học là quyền lợi và nghĩa vụ của GV các cơ sở giáo dục nói chung và trường MN nói riêng. NCKH được coi như nhiệm vụ song đôi với nhiệm vụ chăm sóc, nuôi dưỡng, giáo dục học sinh. Tuy nhiên, trong thực tiễn, hoạt động này tại Việt Nam còn nhiều hạn chế và xuất phát từ nhiều nguyên nhân. Căn cứ thực trạng hoạt động NCKH của GV các trường MN trên địa bàn TP. Hồ Chí Minh và một số nguyên nhân dẫn tới thực trạng, bài viết đề xuất một số biện pháp nhằm phát triển hoạt động NCKH của GV các trường MN trong bối cảnh đổi mới căn bản và toàn diện nền giáo dục Việt Nam.Scientific research is the right and obligation of teachers of educational institutions in general and kindergartens in particular. Scientific research is considered a parallel task with the task of caring for, nurturing and educating students. However, in practice, this activity in Vietnam still has many limitations and comes from many reasons. Based on the current status of scientific research activities of preschool teachers in the city. Ho Chi Minh City and somes causes leading to the current situation, the article proposes a number of measures to develop scientific research activities of preschool teachers in the context of fundamental and comprehensive innovation of Vietnam's education system.