Giới thiệu: Đào tạo nhân lực trình độ quốc tế ngành y tế tại TP. Hồ Chí Minh là nhiệm vụ của Đề án thành phần 6 (thuộc Đề án tổng thể đào tạo nhân lực trình độ quốc tế của UBND TP. HCM). Trong đề án thành phần 6 các chương trình đào tạo bác sĩ y khoa (CTĐT BSYK) được phân tích đối sánh nhằm xác định các điều kiện để đào tạo BSYK trình độ quốc tế, cũng như để xác định mức độ đào tạo trình độ quốc tế của các CTĐT này. Mục tiêu: Đối sánh 04 chương trình đào tạo bác sĩ y khoa theo mức độ đào tạo nhân lực trình độ quốc tế. Phương pháp tiến hành: Lựa chọn, thu thập, lập bảng đối sánh 04 CTĐT BSYK bao gồm (1) của Khoa Y Việt - Đức và (2) của Khoa Y (cả hai thuộc trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch), (3) của Khoa Y - Đại học Quốc gia TP. HCM và (4) của trường Đại học Y Dược TP. HCM để phân tích đối sánh. Kết quả: CTĐT của Khoa Y Việt - Đức, là chương trình đào tạo liên kết với Đại học Y khoa Mainz, CHLB Đức và có thời gian đào tạo tại CHLB Đức, đáp ứng hầu hết các điều kiện của CTĐT về cấu trúc và triển khai, về trình độ ngoại ngữ và về các đặc trưng nhận dạng của nhân lực trình độ quốc tế nên được xem là có Mức độ Chuẩn trong đào tạo BSYK trình độ quốc tế. CTĐT BSYK (tiên tiến) của Khoa Y - Đại học Quốc gia TP. HCM và CTĐT BSYK (đạt chuẩn kiểm định AUN-QA) của trường Đại học Y Dược TP. HCM chỉ đáp ứng được một phần của các điều kiện (đã nêu ở trên) nên được xem là có Mức độ Thuận lợi trong đào tạo BSYK trình độ quốc tế. CTĐT BSYK của Khoa Y - Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch đáp ứng rất ít các điều kiện (đã nêu ở trên) nên được xem là có Mức độ Chưa sẵn sàng. Kết luận: Trong việc đào tạo BSYK trình độ quốc tế, CTĐT BSYK liên kết đào tạo với nước ngoài được xem là có Mức độ Chuẩn, CTĐT BSYK tiên tiến và/hoặc đạt chuẩn kiểm định quốc tế (như AUN-QA) được xem là có Mức độ Thuận lợi, các CTĐT khác với hai loại CTĐT trên được xem là có Mức độ Chưa sẵn sàng. Abstract Introduction: Internationalisation of education for medical human resources in Ho Chi Minh City is the responsibility of the Component Project 6 (belongs to “Overall Project of Internalisation of education/training for human resources” of People’s Committee of HoChiMinh City) in which medical doctor training programs are benchmarked in order to identify the necessary requirements of internationalisation of education for medical doctors, and to identify the level of internationalisation of education of these programs. Objective: To benchmark four medical doctor training programs in order to identify the level of internationalisation of education of these programs. Methods: 04 medical doctor training programs were chosen from Vietnamese - German Faculty of Medicine (VGFM) and Faculty of Medicine (both are from Pham Ngoc Thach University of Medicine), from Faculty of Medicine - National University of Ho Chi Minh City (HCMC), and from Faculty of Medicine of University of Medicine and Pharmacy of HCMC. Information about these programs were collected mostly from the official websites of the universities, and the benchmarking table was designed and completed. Then the table was analyzed and benchmarked. Results: Training medical program of VGFM, which is a linked-educational program (with University of Medicine - Mainz, Germany) and a part of it is implemented in Germany, meets most of the requirements of the program in (1) structure and implementation, (2) foreign language proficiency, (3) characteristics of identification of internationalized human resource. It is considered to be of Standard Level in internationalisation of education for medical doctors. The training medical programs of Faculty of Medicine of National University of HCMC (an advanced program), and of Faculty of Medicine of University of Medicine and Pharmacy of HCMC (having AUN-QA accreditation certification) meet a part of the above requirements and are considered to be of Favorite Level in internationalisation of education for medical doctors. The training medical program of Faculty of Medicine of Pham Ngoc Thach University of Medicine meets just a small part of the above requirements and is considered to be of Unready Level in internationalisation of education for medical doctors. Conclusion: In the process of internationalisation of education for medical doctors, linked-educated (with developed countries) medical program is considered of Standard Level
Advanced or AUN-QA accreditation certificated medical programs are considered of Favorite Level
others are considered of Unready Level. DOI: 10.59715/pntjmp.3.3.4