According to Hanoi city’s master plan for transportation by 2030 with a vision to 2050 approved by the Prime Minister, Hanoi will renovate and build 185 new interchanges. The construction of interchanges will reduce traffic conflicts, and partly limit traffic congestion and accidents. However, the formation of traffic flows at different elevations will aggravate environmental pollution problems from the operation of motor vehicles. This research was conducted to assess the current situation of traffic operation at the Lang Ha - Lang interchange. The results show that this is an area with a large number of vehicles, the direction of the vehicles is quite complicated with pollution sources at different elevations, which causes the pollution to spread further. The residential area near this interchange has the amount of dust, SO2, and VOC exceeding the standards. Calculation results show that the dust pollution level during rush hours in the morning and afternoon both exceeds QCVN 05:2023/BTNMT (0.3 mg/Nm3) with the highest level exceeding 100 times. With the regulation on SO2 content in the air being 0.35 mg/Nm3, in the locations 90m far from the source, SO2 content still exceeds the regulation (the lowest value is 1.06 mg/ Nm3 in the morning and 0.54 mg/ Nm3 in the afternoon). Similarly, the VOC concentration measured at a distance of 80m far from the source reached the value from 852.44 mg/ Nm3 and a maximum value of 3072.34 mg/ Nm3. This is a concentration that is harmful to human health if being exposed for a long time. Keywords: air pollution, SO2, dust, VOC, traffic, interchange.Theo quy hoạch giao thông vận tải thủ đô Hà Nội đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2050 đã được Thủ tướng Chính phủ phê duyệt, Hà Nội sẽ cải tạo, xây dựng mới 185 nút giao thông. Việc xây dựng các nút giao thông sẽ giúp giảm xung đột giao thông, hạn chế phần nào tình trạng ùn tắc và tai nạn giao thông. Tuy nhiên, việc hình thành các luồng giao thông ở các độ cao khác nhau sẽ làm trầm trọng thêm vấn đề ô nhiễm môi trường từ hoạt động của các phương tiện cơ giới. Nghiên cứu này được tiến hành nhằm đánh giá hiện trạng hoạt động giao thông tại nút giao Láng Hạ - Láng. Kết quả cho thấy đây là khu vực có lưu lượng phương tiện lớn, hướng di chuyển của các phương tiện khá phức tạp với các nguồn ô nhiễm ở các độ cao khác nhau khiến tình trạng ô nhiễm lan rộng hơn. Khu vực dân cư gần nút giao này có lượng bụi, SO2, VOC vượt tiêu chuẩn cho phép. Kết quả tính toán cho thấy, mức độ ô nhiễm bụi vào giờ cao điểm sáng và chiều đều vượt QCVN 05:2023/BTNMT (0,3 mg/Nm3) với mức cao nhất vượt 100 lần. Với quy định về hàm lượng SO2 trong không khí là 0,35 mg/Nm3, tại các vị trí cách nguồn 90m, hàm lượng SO2 vẫn vượt quy định (giá trị thấp nhất là 1,06 mg/Nm3 vào buổi sáng và 0,54 mg/Nm3 vào buổi chiều). Tương tự, nồng độ VOC đo được ở khoảng cách xa nguồn 80m đạt giá trị từ 852,44 mg/ Nm3 và giá trị tối đa là 3072,34 mg/ Nm3. Đây là nồng độ có hại cho sức khỏe con người nếu tiếp xúc trong thời gian dài. Từ khóa: Ô nhiễm không khí
SO2
bụi
VOC
giao thông
nút giao khác mức.