In universities, academic advising influences career choices, develops interest in a particular major, optimizes research abilities, and improves the recipient's relationships. adviser. A cross-sectional study to describe academic advising activities in 2nd-year students of 07 regular training majors of Hai Phong University of Medicine and Pharmacy, conducted from January to June 2023. Research results show that the percentage of students who participated in 1 to 2 academic advising activities in the last year was 73.1%. The contents of consulting activities are mainly dissemination of training and practice goals
training program framework
solving difficult problems for students
Helping students propose their thoughts and aspirations to the universities and realizing the School's rules and regulations. Most students rated their satisfaction with the implementation content of academic advising activities. To improve the effectiveness of this activity, the school needs to promote the training and improvement of the professional and working skills of the mentor team. This not only contributes to improving the quality of training but is also a factor in ensuring training quality, reputation, and brand of the universities.Trong trường đại học, hoạt động cố vấn học tập tác động đến việc lựa chọn nghề nghiệp, phát triển mối quan tâm đến một chuyên khoa nhất định, tối ưu hoá khả năng nghiên cứu đồng thời cải thiện các mối quan hệ của người được cố vấn. Nghiên cứu cắt ngang nhằm mô tả hoạt động cố vấn học tập ở sinh viên năm 2 của 07 mã ngành đào tạo chính quy của trường Đại học Y Dược Hải Phòng được thực hiện từ tháng 1 đến tháng 6 năm 2023. Kết quả nghiên cứu cho thấy: Tỉ lệ sinh viên đã tham gia từ 1 đến 2 buổi CVHT trong năm học vừa qua là 73,1%. Các nội dung của hoạt động cố vấn chủ yếu là phổ biến mục tiêu đào tạo, rèn luyện
khung chương trình đào tạo
giải quyết vấn đề khó khăn cho SV
giúp SV đề xuất tâm tư, nguyện vọng với Nhà trường và thực hoá các quy định, quy chế của Nhà trường. Đa số sinh viên đều đánh giá hài lòng về các nội dung triển khai của hoạt động CVHT. Để nâng cao hiệu quả của hoạt động này, Nhà trường cần có đẩy mạnh việc bồi dưỡng, nâng cao nghiệp vụ, kỹ năng công tác đội ngũ CVHT. Điều này không chỉ góp phần nâng cao chất lượng đào tạo mà còn là yếu tố đảm bảo chất lượng đào tạo, uy tín và thương hiệu của nhà trường.