Adapting to the digital transformation trend, Vietnamese commercial banks in recent years have quickly caught up and implemented various software and applications to support the lending process. However, there are not many studies that focus on analyzing the detailed activities and the level of digitization in the lending process at Vietnamese commercial banks. Therefore, this article looks at the current situation of technology application at each stage of the lending process for three groups of commercial banks (large-scale, medium-sized, and small-sized) and for two different customer groups (individuals and businesses). The research utilizes a survey method to collect data from employees currently working at commercial banks. The descriptive analysis results show that the level of technology application in improving the lending process is uneven across stages (primarily focusing on the document creation and decision-making stage). Moreover, digital transformation in the lending process is implemented more rapidly in medium- sized banks and primarily focuses on individual customers.Tóm tắt: Hòa mình với xu thế chuyển đổi số, các ngân hàng thương mại (NHTM) Việt Nam trong những năm qua đã nhanh chóng bắt nhịp và triển khai nhiều phần mềm, ứng dụng hỗ trợ quá trình cấp tín dụng nói chung và cho vay nói riêng. Tuy nhiên, không nhiều các nghiên cứu phân tích chi tiết các hoạt động cũng như mức độ số hóa trong quy trình cho vay tại các ngân hàng thương mại Việt Nam. Vì vậy, bài viết tập trung làm rõ thực trạng ứng dụng công nghệ tại từng giai đoạn trong quy trình cho vay tại 3 nhóm NHTM (quy mô lớn, trung bình và nhỏ), cho hai nhóm đối tượng khách hàng khác nhau (cá nhân và doanh nghiệp). Bài nghiên cứu sử dụng phương pháp khảo sát để thu thập dữ liệu từ các cán bộ hiện đang công tác tại các NHTM. Kết quả phân tích mô tả cho thấy mức độ ứng dụng công nghệ trong cải tiến đổi mới quy trình cho vay chưa đồng đều giữa các giai đoạn trong quy trình (chủ yếu tập trung tại giai đoạn tạo lập hồ sơ và quyết định). Đặc biệt, việc ứng dụng chuyển đổi số trong quy trình cho vay được triển khai nhanh hơn tại các ngân hàng có quy mô trung bình và chủ yếu tập trung vào khách hàng cá nhân.