In order to meet the requirements 2018 general education program in the current teaching and learning context, educational institutions attach importance to developing learners' abilities. For universities with pedagogical training, pre-service teacher - future teachers are considered the "center" of the teaching process
therefore, all educational activities aim to train pre-service teacher to have the necessary qualities and skills for future teaching jobs. In recent years, experiential learning has become an active teaching and learning direction, contributing to strongly optimizing the vocational training process of pre-service teacher. Within the scope of this article, we generalize the basic content of experiential learning, thereby suggesting directions for applying the experiential learning model in training teaching ability Vietnamese for pre-service teacher primary education.Nhằm đáp ứng yêu cầu của chương trình giáo dục phổ thông 2018 trong bối cảnh dạy và học hiện nay, các cơ sở giáo dục đều coi trọng việc phát triển năng lực (NL) của người học. Đối với các trường đại học có đào tạo ngành sư phạm, các sinh viên - giáo viên tương lai được coi là “trung tâm” của quá trình dạy học
do đó, mọi hoạt động giáo dục đều hướng tới mục tiêu rèn luyện cho người học có đủ phẩm chất, kĩ năng cần thiết cho công việc giảng dạy sau này. Những năm gần đây, học tập dựa vào trải nghiệm đã trở thành một hướng dạy và học tích cực, góp phần tối ưu hóa mạnh mẽ quá trình rèn nghề của sinh viên. Trong phạm vi bài viết này, chúng tôi khái quát hóa những nội dung cơ bản về học tập trải nghiệm, từ đó gợi mở hướng vận dụng mô hình học tập trải nghiệm trong đào tạo NL dạy học Tiếng Việt cho sinh viên ngành Giáo dục Tiểu học.