Developing pedagogical capacity for lecturers at military schools in the current context of synchronous and comprehensive innovation in education and training is an issue of great concern to the leaders and commanders of these institutions. This article presents the scientific foundation of the colleague mentoring model for professional development at schools. The data serves as a basis for fostering pedagogical capacity development for instructors at military officer training schools. This directly contributes to the fundamental and comprehensive educational reform efforts within the military.Phát triển năng lực sư phạm cho giảng viên ở các học viện, nhà trường Quân đội trong bối cảnh đổi mới đồng bộ, toàn diện giáo dục và đào tạo hiện nay là vấn đề được lãnh đạo, chỉ huy các nhà trường rất quan tâm. Bài viết trình bày cơ sở khoa học của mô hình đồng nghiệp hướng dẫn đồng nghiệp phát triển chuyên môn tại các nhà trường. Những cứ liệu trên làm cơ sở vận dụng trong phát triển năng lực sư phạm cho giảng viên các trường sĩ quan Quân đội. Qua đó góp phần trực tiếp vào công cuộc đổi mới căn bản toàn diện giáo dục và đào tạo giáo dục và đào tạo trong Quân đội.