Currently, the reality of early childhood education has clearly demonstrated the importance of promoting experiences in organizing learning activities for young children, aiming to encourage them to explore and understand more deeply about the world around them. However, it is worth emphasizing that the organization of experiences is still limited, with content lacking richness and appeal to children. Teachers often face difficulties in planning and implementing experiential activities flexibly to promote appropriate development for each individual child and to be compatible with the specific situation at the school, grade level, or region. This not only leads to a failure to accurately assess the positive and important role of experiences in building the knowledge foundation for children as they engage in scientific exploration activities. In this study, we will present specific measures to organize experiential activities in the field of scientific exploration, with the aim of promoting the development of knowledge capital for children aged 5-6.Hiện nay, thực tế giáo dục mầm non đã rõ ràng cho thấy sự quan trọng của việc thúc đẩy trải nghiệm trong quá trình tổ chức hoạt động học tập cho trẻ nhỏ, nhằm khuyến khích họ khám phá và hiểu sâu hơn về thế giới xung quanh. Tuy nhiên, cần nhấn mạnh rằng việc tổ chức trải nghiệm vẫn còn hạn chế, với nội dung thiếu sự phong phú và thiếu sự hấp dẫn đối với trẻ. Giáo viên thường gặp khó khăn trong việc lập kế hoạch và thực hiện các hoạt động trải nghiệm một cách linh hoạt, nhằm thúc đẩy sự phát triển phù hợp với từng cá nhân trẻ và tương thích với tình hình cụ thể tại trường, cấp học, hoặc khu vực. Điều này không chỉ dẫn đến việc không đánh giá đúng vai trò tích cực và quan trọng của trải nghiệm trong việc xây dựng nền tảng kiến thức cho trẻ trong quá trình họ tham gia vào các hoạt động khám phá khoa học. Trong nghiên cứu này, chúng tôi sẽ trình bày một số biện pháp cụ thể để tổ chức các hoạt động trải nghiệm trong lĩnh vực khám phá khoa học, với mục tiêu thúc đẩy sự phát triển vốn kiến thức cho trẻ ở độ tuổi 5-6.