In the new general education curriculum, local literature is emphasized and incorporated into teaching from middle secondary to upper secondary levels (in local educational materials of various provinces). Many literary works of value reflect the unique culture and identity of local regions. When evaluating the significance of local literary works, artistic language is a distinctive aspect that vividly expresses the cultural identity of ethnic groups in each region. Yen Bai, a northern mountainous province, has its local literature included in the local education materials for middle secondary schools, characterized by unique features of artistic language. This is evident in the use of linguistically rich expressions of ethnic cultural identity found in both folk literature (legends, folktales, proverbs, and sayings) and modern literature (short stories and poetry). In this article, we employ analytical, evaluative, and statistical methods to highlight the linguistic features of the literary works within the Literature topic, as taught in the Local Educational Materials of Yen Bai province. The research results confirm the value and role of artistic language in Yen Bai's local literary works concerning the preservation of local culture and literature. Furthermore, through this paper, we also aim to assert the important role of local literature within the system of local educational materials in the northern mountainous provinces today.Trong chương trình giáo dục phổ thông mới, văn học địa phương được quan tâm và đưa vào giảng dạy từ cấp trung học cơ sở đến cấp trung học phổ thông (trong tài liệu giáo dục địa phương của các tỉnh). Nhiều tác phẩm văn học có giá trị thể hiện được văn hoá và bản sắc riêng của các địa phương. Khi đánh giá về giá trị của các tác phẩm văn học địa phương, ngôn ngữ nghệ thuật là một phương diện tiêu biểu thể hiện rõ bản sắc văn hoá của các dân tộc ở mỗi địa phương. Yên Bái là một tỉnh miền núi phía Bắc, văn học địa phương Yên Bái được đưa vào giảng dạy trong tài liệu giáo dục địa phương ở cấp trung học cơ sở có những đặc điểm riêng về ngôn ngữ nghệ thuật. Điều này được thể hiện qua cách sử dụng từ ngữ giàu bản sắc văn hoá dân tộc trong các thể loại văn học dân gian (truyền thuyết, cổ tích, ca dao, tục ngữ) và văn học hiện đại (truyện ngắn và thơ). Với bài báo này, chúng tôi sử dụng phương pháp phân tích, đánh giá và thống kê để chỉ rõ những đặc điểm về ngôn ngữ nghệ thuật của các tác phẩm trong chủ đề Văn học được giảng dạy ở Tài liệu giáo dục địa phương của tỉnh Yên Bái. Kết quả nghiên cứu của bài báo khẳng định giá trị và vai trò của ngôn ngữ nghệ thuật trong các tác phẩm văn học địa phương Yên Bái đối với việc bảo tồn văn hóa, văn học địa phương. Đồng thời, qua bài viết, chúng tôi cũng muốn nhấn mạnh vai trò quan trọng của văn học địa phương trong hệ thống tài liệu giáo dục địa phương của các tỉnh miền núi phía Bắc hiện nay.