Experiential learning stands as a compulsorily educational activity in the new primary education curriculum. However, across all academic disciplines, experiential activities are systematically integrated to facilitate students' exploration, synthesis, and application of knowledge. Among the various forms of organizing experiential activities, fun experiments greatly stimulate students’ interest in learning, making the learning process enjoyable and light, thereby enhancig their love for learning and creating exhilaration for them in each lesson and subject. In particular, teachers can design the same type of experiment, but for each grade level, they are different experiments suitable for the cognitive level and psychological characteristics of students, in that way helping students discover more fascinating aspects of science. This article discusses the same fun experiment but can be organized for different grade levels from preschool, elementary to middle school, according to the cognitive and psychological development of students.Hoạt động trải nghiệm là một hoạt động giáo dục bắt buộc trong chương trình giáo dục phổ thông mới, tuy nhiên, trong mỗi môn học, luôn có các hoạt động trải nghiệm giúp học sinh khám phá, tổng hợp và vận dụng kiến thức. Trong các hình thức tổ chức hoạt động trải nghiệm, thí nghiệm vui tạo được hứng thú học tập rất cao cho học sinh, làm cho việc học trở nên vui vẻ, nhẹ nhàng, từ đó tăng cường lòng yêu thích của các em với việc học tập, tạo niềm vui cho các em trong mỗi bài học, môn học. Đặc biệt, giáo viên có thể thiết kế cùng một dạng thí nghiệm, nhưng đối với mỗi cấp học lại là các thí nghiệm khác nhau phù hợp với trình độ nhận thức và đặc điểm tâm lí của học sinh, từ đó giúp học sinh phát hiện thêm nhiều điều lí thú trong khoa học. Bài viết đề cập đến cùng một thí nghiệm vui nhưng có thể tổ chức cho các cấp học khác nhau từ mầm non, tiểu học đến trung học cơ sở theo sự phát triển tâm sinh lí, nhận thức của học sinh.