In the tourism industry, virtual reality technology uses supporting devices’ software to create a virtual tourism environment, allowing holidaymakers to feel as if they are having a real experience. This article focuses on investigating the role of virtual reality tourism in promoting tourism products and evaluating the experience of developing virtual reality tourism models in various localities. In addition, this study also analyzes the current situation of spiritual and cultural tourism in Tay Ninh province. The analysis results indicate that Tay Ninh province has not experienced a strong digital transformation in promoting and advertising tourism products through virtual reality tourism models. As a result, this study put forwards several solutions to strengthen the promotion of spiritual and cultural tourism in Tay Ninh province in the context of digital transformation through virtual reality technology.Trong ngành du lịch, công nghệ thực tế ảo sử dụng phần mềm của các thiết bị hỗ trợ nhằm tạo ra môi trường du lịch ảo song lại làm cho khách du lịch có cảm giác trải nghiệm như thật. Bài viết này tập trung nghiên cứu vai trò của du lịch thực tế ảo trong quảng bá, xúc tiến sản phẩm du lịch cũng như đánh giá tổng quan kinh nghiệm xây dựng mô hình du lịch thực tế ảo của một số địa phương. Bên cạnh đó, nghiên cứu này cũng phân tích thực trạng du lịch văn hoá tâm linh của tỉnh Tây Ninh. Kết quả phân tích cho thấy, tỉnh Tây Ninh chưa có sự chuyển đổi số mạnh mẽ trong quảng bá, xúc tiến sản phẩm du lịch thông qua mô hình du lịch thực tế ảo. Từ đó, đưa ra một số giải pháp tăng cường quảng bá du lịch văn hoá tâm linh tỉnh Tây Ninh trong bối cảnh chuyển đổi số thông qua công nghệ thực tế ảo.