From its inception to its revolutionary leadership process, our party has always identified national issues, national work and national unification as strategic aspects of our revolution. After the liberation of the country, many pre-university schools across the country were established to train, promote and create human resources for ethnic minorities and mountainous areas. Nearly half a century of construction and development, the pre-university school system has confirmed its role, role, and fundamental tasks in ethnic education... As a result, the study and investigation of the situation of the pre-university systemin the post-university education institutions constitutes an important work, contributing to the creation of a source of high-quality human resources training for ethnic minority and mountainous areas, and at the same time implementing policy, party and national policies on ethnic affairs in the implementation of the National Objective Programme for the Socio-Economic Development of Ethnic Minorities until 2030.Ngay từ khi mới ra đời và trong suốt quá trình lãnh đạo cách mạng, Đảng ta luôn xác định vấn đề dân tộc, công tác dân tộc và đoàn kết các dân tộc có vị trí chiến lược quan trọng trong cách mạng nước ta. Sau khi đất nước được giải phóng, nhiều trường DBĐH trên cả nước được thành lập, thực hiện nhiệm vụ đào tạo, bồi dưỡng, tạo nguồn nhân lực cho vùng đồng bào dân tộc thiểu số và miền núi. Gần nửa thế kỉ xây dựng và phát triển, hệ thống các trường DBĐH đã khẳng định được vị trí, vai trò, nhiệm vụ quan trọng trong công tác giáo dục dân tộc,… Do vậy, việc điều tra, khảo sát thực trạng bồi dưỡng hệ DBĐH tại các cơ sở giáo dục DBĐH là việc làm ý nghĩa, góp phần tạo nguồn đào tạo nhân lực trình độ cao cho vùng đồng bào dân tộc thiểu số và miền núi, đồng thời thực hiện chủ trương, đường lối của Đảng và chính sách của Nhà nước về công tác dân tộc khi triển khai Chương trình mục tiêu quốc gia phát triển kinh tế - xã hội vùng đồng bào dân tộc thiểu số và miền núi đến năm 2030.