The culture of students' behavior in the cyberspace is an important issue to be addressed in the current context of increasing influence of digital technology and social media. This study explores factors that influence the online behavior culture of Hanoi Metropolitan University students. The main elements of the study problem are: students' awareness and knowledge
family environment, school education foundations
social environment and peers
psychological characteristics of the age
motivation for the use of social media
and online environment that is not managed. The research results of the article help to better understand the problem and propose solutions to improve the behavior of students in cyberspace, and to help to develop a comprehensive personality in line with school training goals.Văn hóa ứng xử trên không gian mạng của sinh viên là một vấn đề quan trọng cần được quan tâm trong bối cảnh hiện nay khi công nghệ số và mạng xã hội ngày càng phổ biến. Nghiên cứu này tìm hiểu các yếu tố ảnh hưởng đến văn hóa ứng xử trên mạng của sinh viên Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Các yếu tố chính của vấn đề nghiên cứu bao gồm: Nhận thức và kiến thức của sinh viên
môi trường gia đình, nền tảng giáo dục nhà trường
môi trường xã hội và bạn bè
đặc điểm tâm lý lứa tuổi, động cơ sử dụng mạng xã hội
môi trường mạng chưa được quản lý chặt chẽ. Kết quả nghiên cứu của bài viết giúp hiểu rõ hơn vấn đề và đề xuất các giải pháp nhằm nâng cao văn hóa ứng xử trên không gian mạng cho sinh viên, góp phần hình thành nhân cách toàn diện theo mục tiêu đào tạo của nhà trường.