Currently, the application of Information and Communication Technology (ICT) in teaching is an inevitable and necessary trend. ICT supports educators in implementing digital transformation in the field of education, improving teaching methods, teaching forms, and assessment to build an intelligent educational ecosystem. This study presents the development and use of digital learning materials in teaching the topic "Hydrocarbon" to develop students' self-learning capacity. The author has researched the theoretical foundation of the self-learning capacity framework, self-learning capacity assessment tools, the process of constructing multiple-choice questions, and experimental videos. The Isring Suite software was used to digitize learning materials and upload them to the website: http://nghiepvusupham.com to facilitate teachers and students in accessing information. We conducted pedagogical experiments on two classes at Vietnam - Poland High School and Nguyen Quoc Trinh High School in Hanoi. The results of the pedagogical experiment showed that the scores of self-learning capacity based on students' self-assessment sheets increased between before and after the experiment. Most students liked using the designed digital learning materials, felt they made progress, became more proficient in performing learning tasks, and wished to continue using digital materials in other lessons of the high school chemistry curriculum.Hiện nay, việc ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông (ICT) trong dạy học đang là xu thế tất yếu và cần thiết. ICT hỗ trợ các nhà giáo dục thực hiện quá trình chuyển đổi số trong lĩnh vực giáo dục, cải tiến phương pháp giảng dạy, hình thức giảng dậy và đánh giá nhằm xây dựng hệ sinh thế giáo dục thông minh. Nghiên cứu này trình bày việc xây dựng và sử dụng học liệu số trong dạy học chủ đề “Hydrocarbon” nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tác giả đã nghiên cứu hệ thống cơ sở lý luận về khung năng lực tự học, công cụ đánh giá năng lực tự học, quy trình xây dựng câu hỏi trắc nghiệm, video thí nghiệm. Phần mềm Isring Suite được sử dụng để số hóa các học liệu đưa lên website: http://nghiepvusupham.com nhằm giúp giáo viên và học sinh thuận lợi hơn trong việc tra cứu. Chúng tôi đã thực nghiệm sư phạm trên 02 lớp học tại trường Trung học phổ thông Việt Nam - Ba Lan và trường Trung học phổ thông Nguyễn Quốc Trinh – Hà Nội. Kết quả thực nghiệm sư phạm cho thấy điểm các tiêu chí của năng lực tự học dựa trên phiếu tự đánh giá của học sinh đều có sự tăng lên giữa trước và sau khi dạy thực nghiệm. Hầu hết học sinh thích sử dụng học liệu số đã thiết kế, thấy mình tiến bộ hơn trước, khá thành thạo trong việc thực hiện các nhiệm vụ học tập và mong muốn được tiếp tục sử dụng học liệu điện tử ở các bài học khác của chương trình Hóa học Trung học phổ thông.