Practice shows that society cannot exist and develop if there is no cooperation. Therefore, the Collaborative Competence is one of the indispensable abilities for every person in the 21st century. Developing Collaborative Competence for students in teaching at school has become an educational trend in the world today. This article presents the organization of teaching the topic "Building a Simple Generator" applying knowledge of the Magnetic Field and Electromagnetic Induction sections to develop students' Collaborative Competence. The research uses a combination of methods: Theoretical analysis and synthesis
experimental methods. As a result, the research has built a teaching process on the topic "Building a Simple Generator" to develop students' Collaborative Competence. Pedagogical experiments show that the expression level of Collaborative Competence in the later stage is higher than the previous stage. From there, we can initially conclude that organizing teaching on the topic "Building a Simple Generator" is feasible, contributing to help students form and develop their Collaborative Competence.Thực tiễn cho thấy xã hội không thể tồn tại và phát triển nếu ở đó không có sự hợp tác. Bởi vậy, năng lực hợp tác là một trong những năng lực không thể thiếu đối với mỗi con người trong thế kỉ XXI. Do đó, phát triển năng lực học tập hợp tác trong dạy học ở trường học đã trở thành một xu thế giáo dục của thế giới hiện nay. Bài báo trình bày việc tổ chức dạy học chủ đề “Chế tạo máy phát điện đơn giản” vận dụng kiến thức phần Từ trường và phần Cảm ứng điện từ nhằm phát triển năng lực hợp tác của học sinh. Nghiên cứu sử dụng phối hợp các phương pháp: Nghiên cứu lí luận và thực nghiệm sư phạm. Kết quả nghiên cứu đã xây dựng quy trình dạy học chủ đề “Máy phát điện đơn giản” nhằm phát triển năng lực hợp tác của học sinh. Thực nghiệm sư phạm cho thấy mức độ biểu hiện của năng lực hợp tác ở giai đoạn sau cao hơn giai đoạn trước. Từ đó có thể kết luận rằng việc tổ chức dạy học chủ đề “Máy phát điện đơn giản” là khả thi, góp phần phát triển năng lực hợp tác của học sinh.