The designing experiments in the organization of teaching Physics plays an important role. At the same time, using designed experiments in teaching is not only a means of organizing students' cognitive activities but also contributes to fostering students' practical. Therefore, we designed some experiments from the chapter "Magnetism and Electromagnetic Induction", 12th grade Physics program of Lao PDR and used these experiments in Physics teaching to develop practical capacity for students. These designed experiments are created mainly by hand from common materials and components in in daily life. Through the use of designed experiments, students have the opportunity to make suggestions and conduct experiments. In this article, We have proposed the process for designing and using experiments in teaching the knowledge of the chapter "Magnetism and Electromagnetic Induction" 12th grade Physics. The results of the pedagogical experiment show that the process of designing and using experiments helping students develop of practical capacity in teaching Physics at high schools, Lao PDR.Thiết kế thí nghiệm trong tổ chức dạy học Vật lý có vai trò quan trọng, đồng thời khi sử dụng thí nghiệm đã thiết kế không chỉ là phương tiện tổ chức hoạt động nhận thức mà còn góp phần bồi dưỡng năng lực thực hành của học sinh. Vì thế, chúng tôi thiết kế một số thí nghiệm trong chương “Từ trường và Cảm ứng điện từ”, Vật lý lớp 12 Trung học phổ thông, nước Cộng hòa Dân chủ nhân dân Lào và sử dụng trong dạy học nhằm phát triển năng lực thực hành cho học sinh. Các thí nghiệm được thiết kế chủ yếu được tạo ra bằng tay, từ các vật liệu, linh kiện thông dụng trong đời sống hàng ngày. Thông qua việc sử dụng thí nghiệm tự tạo, học sinh có cơ hội đưa ra đề xuất, tiến hành thí nghiệm. Trong bài báo này, chúng tôi đã đề xuất quy trình thiết kế và sử dụng thí nghiệm trong dạy học kiến thức chương “Từ trường và cảm ứng điện từ” Vật lý lớp 12. Kết quả thực nghiệm sư phạm chỉ ra rằng quy trình đã xây dựng giúp học sinh khắc sâu kiến thức đồng thời góp phần phát triển năng lực thực hành trong dạy học Vật lý THPT, nước Cộng hòa Dân chủ nhân dân Lào.