Vocational education can be provided for students by many ways such as teaching academic subjects which is the most fundamental. From 2008-2009, Ministry of Education and Training requested for intergrated teaching between vocational education and Technology subject taught by teacher of Technology. However, the survey conducted in 16 upper secondmy schools of North East Region (March 2012) regarding contents and results of vocational education in Technology subject indicates that: schools has given instructions, improvement in career mentoring and carried out intergrated, overlapped vocational education in Technology subject but still faced countless difficulties and outstandings causing inemcency.Nghiên cứu này tập trung tìm hiểu về thực trạng giáo dục hướng nghiệp trong chương trình giáo dục trung học cơ sở hiện nay tại 21 trường trung học cơ sở xã, thị trấn biên giới tỉnh Lạng Sơn. 151 cán bộ quản lý, giáo viên và 500 học sinh thuộc 21 trường tham gia khảo sát về công tác giáo dục hướng nghiệp. Kết quả chỉ ra thực trạng và những hạn chế trong việc triển khai
Hạn chế về đội ngũ tổ chức giáo dục hướng nghiệp chưa đáp ứng yêu cầu thực tế. Giáo dục hướng nghiệp chưa hiệu quả và chưa gắn kết với các nghề, các đơn vị, doanh nghiệp trên địa bàn, chưa gắn kết với thị trường lao động. Các nghề trong chương trình không đáp ứng nhu cầu, nguyện vọng của học sinh và gia đình.