In this paper, a numerical model based on the finite element method is developed to simulate the steel bridge deck reinforced by UHPFRC overlay subjected to static rubber-wheel load. In the present study, a non-uniform vertical pressure distribution model (considering the concentrated distribution of wheel pressure at the center of the contact area) is proposed. The current numerical analysis has shown that the non-uniform load model caused by rubber wheels improves the numerical predictions of the structural behavior of the composite bridge deck (e.g., displacement and lateral deformation of the steel deck plate), which is better than the previous uniform load model. Therefore, the proposed model in this study can be applied when simulating problems related to truck wheel loads acting on the bridge deck or road pavement, etc. Keywords: Steel bridge deck
UHPFRC
wheel load
finite elment model.Trong bài báo, một mô hình số dựa trên phương pháp phần tử hữu hạn được xây dựng để mô phỏng sàn cầu thép gia cường bởi lớp phủ UHPFRC chịu tác dụng của tĩnh tải từ bánh xe cao su. Trong nghiên cứu hiện tại, mô hình phân bố áp lực thẳng đứng không đồng đều (xem xét đến sự phân bố tập trung áp lực của bánh xe tại trung tâm của vùng tiếp xúc) được đề xuất. Phân tích số hiện tại đã chỉ ra rằng mô hình tải trọng không đồng đều do bánh xe cao su gây ra giúp cải thiện những dự đoán số về ứng xử kết cấu của sàn cầu liên hợp (như chuyển vị và biến dạng ngang của tấm sàn thép), tốt hơn so với mô hình tải trọng phân bố đều trước đây. Do đó, mô hình đề xuất trong nghiên cứu này có thể được áp dụng khi mô phỏng các vấn đề liên quan đến tải trọng bánh xe tải tác dụng lên sàn cầu hoặc nền đường, ... Từ khóa: Sàn cầu thép
UHPFRC
tải trọng bánh xe
mô hình phần tử hữu hạn.