Oral presentation skill in English is one of the necessary skills for students majoring in English language. This study aims to figure out difficulties that students have encountered in English presentation skills, then propose and experiment to solve these problems. In this study, the authors conducted a survey of 124 English major freshmen at Ha Long University to find out the difficulties that students encounter when presenting in English. From the difficulties that students encountered, 24 students attending the English Presentation Skills course tested the solutions proposed by the research team to solve these difficulties. The data collected from the results of three presentations of 24 students shows the student's progress after applying these strategies. The research results show that when applying specific measures to solve difficultproblems related to linguistic factors (pronunciation, vocabulary, grammar) and non–linguistic factors (background knowledge, psychological factors, the use of technology), the majority of students have made certain progress.Thuyết trình bằng tiếng Anh là một trong những kĩ năng cần thiết với sinh viên ngành Ngôn ngữ Anh. Nghiên cứu nhằm mục đích tìm ra những khó khăn mà sinh viên gặp phải khi thuyết trình tiếng Anh, từ đó, đề xuất, thử nghiệm các giải pháp giúp khắc phục những khó khăn đó. Trong nghiên cứu này, nhóm tác giả tiến hành khảo sát 124 sinh viên năm thứ nhất ngành Ngôn ngữ Anh tại Trường Đại học Hạ Long để tìm hiểu những khó khăn mà sinh viên gặp phải khi thuyết trình bằng tiếng Anh. Từ những khó khăn sinh viên đã gặp phải, nhóm tác giả đã đưa ra các giải pháp tác động đến 24 sinh viên tham gia học học phần Kĩ năng thuyết trình tiếng Anh để khắc phục những khó khăn đó. Dữ liệu thu thập từ kết quả đánh giá ba bài thuyết trình của 24 sinh viên cho thấy sự tiến bộ của sinh viên sau khi áp dụng những giải pháp này. Kết quả nghiên cứu cho thấy, khi áp dụng các biện pháp cụ thể để giải quyết các khó khăn liên quan đến yếu tố ngôn ngữ (phát âm, từ vựng, ngữ pháp) và yếu tố phi ngôn ngữ (kiến thức nền tảng, tâm lí, ứng dụng công nghệ), đa số sinh viên đều có những tiến bộ nhất định.