Current pile foundation design for large-load structures often assumes piles alone bear the entire load, neglecting the contribution of the mat foundation in contact with the soil, leading to inefficiencies in load-bearing calculations. Due to the complexity of piled raft foundations and a lack of efficient design solutions, this study develops a numerical model to analyze load-sharing between raft and piles, incorporating theoretical analysis, small-scale model experiments, and finite element methods to address complex interactions such as pile-to-pile, pile-to-raft, raft-to-soil and pile-to-soil. By examining load distribution based on factors like pile quantity, spacing, and raft size, with cases including a single pile, the pile groups consisted of 2x2 piles and 3x3 piles, the study establishes a design model to predict settlement and load distribution between raft and piles. The results indicate that an efficient design approach for piled raft foundations can focus on two primary criteria: settlement and load-sharing, making this method suitable for preliminary foundation design. Keywords: Piled raft
load-sharing
small-scale model
settlement.Hiện nay, trong thiết kế móng cọc cho công trình chịu tải trọng lớn, thường chỉ tính cọc chịu toàn bộ tải trọng, bỏ qua phần tải mà bè móng tiếp xúc với đất gánh đỡ. Điều này gây lãng phí trong tính toán khả năng chịu tải của móng. Do thiết kế móng bè cọc phức tạp và thiếu giải pháp hiệu quả cho công trình chịu tải lớn, nghiên cứu này phát triển mô hình số để phân tích sự chia tải giữa cọc và bè. Mô hình dựa trên phân tích lý thuyết, thí nghiệm mô hình nhỏ và phần tử hữu hạn, xem xét các tương tác phức tạp như cọc - cọc, cọc - bè, bè – đất và cọc - đất. Nghiên cứu đánh giá sự chia tải theo số lượng cọc, khoảng cách và kích thước bè qua thí nghiệm mô hình và đối sánh với phương pháp số trường hợp 1 cọc đơn, nhóm cọc 2x2 và nhóm cọc 3x3. Cọc có tiết diện tròn, đường kính 38 mm và dài 1200 mm. Dựa trên kết quả nghiên cứu, mô hình cơ sở thiết kế được xây dựng để dự đoán độ lún và phân bố tải trọng giữa bè và cọc. Kết quả cho thấy quy trình thiết kế móng bè cọc hiệu quả có thể dựa trên hai tiêu chí chính: độ lún và phân chia tải trọng giữa bè và cọc. Phương pháp thiết kế đề xuất phù hợp cho giai đoạn thiết kế sơ bộ móng bè cọc. Từ khóa: Bè cọc, chia tải, mô hình tỉ lệ nhỏ, độ lún.