Children with autism spectrum disorder often have difficulty in developing spatial perception - an important factor that helps children recognize and interact with their surroundings. These difficulties make it difficult for children to determine their own position as well as the other objects in space, causing collisions when moving, difficulty maintaining appropriate distance when communicating, and negatively affecting learning as well as social activities. The article focuses on the development of spatial perception in 5-6 year old children with autism spectrum disorder and factors affecting the process of educating children about spatial perception. Factors include the child's personal characteristics, the role of teachers and schools, the content of the educational program, the awareness and attitudes of parents, and the conditions of the educational environment. The research results show that appropriate educational measures, using visual tools, games and modern technology are needed to support children in developing better spatial perception.Trẻ rối loạn phổ tự kỷ thường gặp khó khăn trong phát triển tri giác không gian – yếu tố quan trọng giúp trẻ nhận biết và tương tác với môi trường xung quanh. Những khó khăn này khiến trẻ khó xác định vị trí của bản thân và các đối tượng trong không gian, gây va chạm khi di chuyển, khó duy trì khoảng cách phù hợp khi giao tiếp, và ảnh hưởng tiêu cực đến học tập cũng như các hoạt động xã hội. Bài viết tập trung nghiên cứu sự phát triển tri giác không gian ở trẻ rối loạn phổ tự kỷ 5-6 tuổi và các yếu tố ảnh hưởng đến quá trình giáo dục tri giác không gian cho trẻ. Các yếu tố bao gồm đặc điểm cá nhân của trẻ, vai trò của giáo viên và nhà trường, nội dung chương trình giáo dục, nhận thức và thái độ của phụ huynh, cùng với điều kiện môi trường giáo dục. Kết quả nghiên cứu cho thấy cần có các biện pháp giáo dục phù hợp, sử dụng công cụ trực quan, trò chơi, và công nghệ hiện đại để hỗ trợ trẻ phát triển tri giác không gian tốt hơn.