Developing human resources, including of ethnic minorities, is one of the three strategic breakthroughs of Vietnam. In recent years, the work of education and training in ethnic minority and mountainous areas has achieved substantial development, making an essential contribution to promoting socio-economic development and sustainable poverty reduction. However, there is still a gap in education and technical qualifications between the mountainous and lowland areas, between ethnic minorities, and the Kinh. The quality of education, teaching, and learning has not met the requirements. Although gender inequality in education has been improved, it is still slow to be overcome. Children of poor households and children of ethnic minorities need continuous support and care to have equal opportunities in accessing and enjoying the national education system, which contributes to social justice in Vietnam.Phát triển nguồn nhân lực nói chung và nguồn nhân lực các dân tộc thiểu số nói riêng là một trong 3 khâu đột phá chiến lược của đất nước. Trong những năm qua, công tác giáo dục, đào tạo ở vùng dân tộc thiểu số, miền núi đã có bước phát triển, góp phần quan trọng vào việc thúc đẩy phát triển kinh tế - xã hội và giảm nghèo bền vững. Tuy nhiên, vẫn còn khoảng cách trong giáo dục và trình độ chuyên môn kỹ thuật giữa miền núi và miền xuôi, giữa người dân tộc thiểu số và người Kinh. Chất lượng giáo dục, dạy và học chưa đáp ứng được yêu cầu. Tình trạng bất bình đẳng giới trong giáo dục tuy được cải thiện, song vẫn chậm được khắc phục. Con em các gia đình nghèo, trẻ em người dân tộc thiểu số cần tiếp tục được hỗ trợ, quan tâm để có cơ hội bình đẳng trong tiếp cận và thụ hưởng hệ thống giáo dục quốc gia, góp phần thực hiện công bằng xã hội ở Việt Nam.